Sunday, October 17, 2010

Eat Pray Love


Mult timp nu m-am îndoit că încrederea în oamenii din jurul meu şi bucuria spontană a apropierii de un seamăn sunt importante pentru a îmi menţine vitalitatea. Creierul uman a evoluat cu o vocaţie gregară (mă gândesc la un studiu al lui Reader şi Laland, pe care l-am citit ca student, care arăta că mărimea grupului social explică o parte importantă din creşterea în volum a creierului la primate), aşa că sunt conştient că toţi dezvoltăm astfel de convingeri. Foarte probabil, această nevoie de împărtăşire sufletească creşte în adolescenţă, când, zic tot oamenii de (neuro)ştiinţă, abilităţile cognitive sunt deja comparabile cu ale adultului, dar autoreglarea emoţională e deficitară şi, din acest motiv, adolescenţii îşi asumă mai multe riscuri decât adulţii.

Nu fac excepţie pentru că îmi dau seama că în adolescenţă am început să preţuiesc apropierea faţă de cei din afara familiei. Totuşi, este încrederea în oameni şi, prin extensie, capacitatea noastră de a iubi un risc social pe care, după ce depăşim adolescenţa, ar trebui să învăţăm să îl controlăm? Şi atunci de ce unii „oameni mari” (în mai mult de un sens), chiar şi la capătul unei vieţi încercate, au accentuat că e important să rişti? M-a marcat o frază pe care am citit-o acum câţiva ani într-un interviu al Zoei Dumitescu-Buşulenga, devenită maica Benedicta de la Putna: „să deschidem o fereastră largă spre o lume care să ne înţeleagă şi să înceapă să ne iubească!” Se pot adăuga multe alte exemple: ideea lui Rilke despre iubirea rezervată fiecăruia dintre noi, a cărei putere şi binecuvântare sunt aşa de mari încât le poţi explora fără să le dai de capăt sau, într-un alt registru, fixaţia lui Arşavir Acterian şi, prin el, şi a mea, pentru mirare ca emoţie socială fundamentală. De ce aceşti oameni inteligenţi, vizionari şi cu o experienţă de viaţă care pe alţii i-ar fi putut răpune au ales să nu îşi păzească punţile pe care cei din jur le puteau ajunge în suflet? Este încăpăţânare sau o simplă trăsătură emoţională care îi face pe unii mai capabili să rămână deschişi şi să iubească indiferent de mediu? Sau e bine să înveţi să îţi asumi numai riscuri sociale controlate, cum ar zice psihologii? O minimă experienţă socială ne-ar spune că astfel de riscuri controlate nu există. Şi atunci?!

Am început să scriu acest text după ce am răsfoit ieri una din cărţile mele de căpătâi, „Scrisori către un tânăr poet”, în care Rilke îl sfătuieşte pe tânărul Franz Kappus să îşi lămurească atitudinea faţă de oameni. Cum, în ultima vreme, propriile mele convingeri despre deschiderea compasului meu sufletesc faţă de oameni au fost provocate, mi s-a părut un subiect important pentru a îl explora în scris şi, mai ales, a afla gândurile voastre legate de acesta.

Câteva nuanţe: în primul rând, cred că nu serveşte să ştii că oamenii sunt diferiţi şi să consideri că a avea o atitudine generală faţă de aceştia este deci limitată şi primitivă. Ştim toţi că sunt zile în care, mai solari fiind, ne deschidem uşor şi că, oricum, dacă ne-am asuma numai riscuri controlate, ar fi raţional să stăm în expectativă un timp nedeterminat înainte să ne apropiem de cineva. Numai tensiunea unor experienţe importante de viaţă poate developa fidel caracterul unui „candidat” la apropierea noastră, ceea ce înseamnă că fie îi pândim atent viaţa până când ne lămurim, fie îl împingem în dileme. Nici o variantă nu mi se pare verosimilă pentru un om cu chemarea apropierii. Nu rămâne decât să dezvolţi o atitudine faţă de oameni care să fie proporţională cu nevoia socială a fiecăruia dintre noi sau, specie care mă interesează mai mult, cu ceea ce fiecare credem că are rost dintr-un punct de vedere – emoţional, moral, creştin etc. A doua nuanţă: mă interesează deschiderea sufletească nedisimulată, genul de privire în interior care i-ar da cuiva poza fidelă a ceea ce simţi şi crezi. Să fie această capacitate retard sau geniu în distribuţia inteligenţei emoţionale? Sunt oamenii cu o astfel de deschidere sufletească adolescenţi întârziaţi sau înţelepţi precoce?

Am tendinţa să cred că menţinerea deschiderii sufleteşti faţă de semeni, a capacităţii de apropiere faţă de un alt om este o virtute. Cum am zis, dacă iei în serios controlul riscurilor sociale pe care ţi le asumi, ori îţi pierzi spontaneitatea, aşteptând să faci observaţii cruciale asupra celuilalt, ori îl tratezi pe celălalt, din start, ca pe un experiment personal, ceea ce mi se pare arogant şi imoral. Atitudinea faţă de oameni de care vorbeşte Rilke are doi poli clari – te deschizi sau nu – şi mi se pare că gradele intermediare au o funcţie simbolică, minoră, care există doar pentru a ne salva aparenţa de „raţionalitate” în faţa cenzurii conştiente. Să nu uităm că stimulii sociali declanşează răspunsuri emoţionale intense, multe automate, iar, în furtuna limbică pe care o trezeşte cineva care „ne place”, luăm, de obicei, decizii categorice. În sumar, mi se pare că este necesar să îţi dezvolţi o atitudine faţă de oameni, care, dacă ne gândim la martiri şi oameni pe cât de încercaţi, pe atât de generoşi, are mai mult legătură cu sensibilitatea limbică şi caracterul decât cu experienţa de viaţă. Cred că această atitudine faţă de oameni este o parte din „vasta solitudine interioară” a lui Rilke sau autonomia de care vorbea Constantin Noica, când spunea: „Cine reuşeşte să se elibereze de impunerile speciei, ale statului şi societăţii devine un individ. Altfel face parte din statistica umană.”

Nu există experţi în măsurarea riscurilor pe care ni le asumăm când ne apropiem de cineva, caracterologi, există doar oameni care cred ca merită să se apropie de ceilalţi şi îşi asumă riscurile considerabile ale acestei apropieri. Din proprie experienţă, simt că de acest compas emoţional şi social depind în mare măsură creativitatea şi realizarea mea personală. Sigur, dacă îmi asum o atitudine deschisă faţă de cei din jur, trebuie să fiu pregătit să mi-o apăr la fel de categoric cum mi-am asumat-o. Dacă cineva nu este puternic şi costurile situaţiilor în care s-a expus unor oameni nesinceri îl/o covârşesc, acea persoană devine prizonier în purgatoriul dintre lumină şi umbră: un om care ar vrea să se apropie de cei din jur, dar îi e frică. Fie că e vorba de conversaţie, prietenie sau iubire, singurul lucru la care mă îndemn e: curaj!

16 comments:

  1. N-am putut adăuga in document şi ilustraţia muzicală, importantă: http://www.youtube.com/watch?v=DZnWXKl-L0g

    ReplyDelete
  2. Andrei, ma bucur in primul rind ca te-ai angajat. Ai trecut probabil printr-o bariera, impusa de tine insuti, si ai inceput sa risti! Sa risti descoperirea, si, mai infricosator, sa te decshizi judecatii. Exista, in postul atitea linii, si atitea puncte care pot declansa o reactive sau un raspunse sau o linie de argumentare. Dar, in general, este in intentia noastra ca, pentru bines au spre rau, sa incercam sa creem o structura textual oricarui mesaj – sa-i creem “povestea”, ca fir conducator, si ca funie de legat. Ceea ce ni se propune trebuie adaptat peisajului anterior si as argument ca facem asta prin constuirea unui suport (sau chinga, sau camas de forta) narativ. Si ca toate naratiile, exista un punct de plecare obiectiv, existent in mesajul care ne provine, dar de aici se pleaca pe poteci individuale – o floare te atrage, si o intetzesti, ca povestitor, si un maracine te doare,si poteca ia un alt drum.
    Deci, e prea mult in mesajul tau, si te cunosc prea putin, pentru a spune ca-l inteleg, si deci ca este foarte posibil sa bat cimpii. La fel, pentru ca te cunosc prea putin, voi raspunde sau comenta la persoana a treia: catre “cineva” sau englezescul “one”, chiar daca voi folosi persoana a doua!
    Pentru mine, inceputul comentariului este sfirsitul mesajului tau. “Curaj” spui tu, implicind, semantic, o situatie antagonista, o lupta de care pe care, cu (,) curaj, poate vei fi tu cel care invinge, iar daca nu, vei pierde. In contextual relatillor umane, mai ales a celor personale (spre deosebire de cele profesionale), aceasta atitudine implicita genereaza o situatie conflictuala pe care, cel mai probail, celalat o va simti sau intuit – nu direct, ca o viziune, ci indirect, subtil, voalat, ca un val de miros, acea madeleine a lui Proust in stare sa evoce o intreaga secventa de sentimente si stari.
    Se poate propune o alta perspective – mentionata de asemena in post-ul tau, citindu-l pe Noica descriind ceea ce insemana un individ. Si aceeasi viziune este propusa si de Rilke (– nu am citit acest volum inainte, doar acum m-am indreptat catre convenientul Internet, si am gasit o traducere - ), in prima scrisoare cind ii recomanda tinarului poet sa nu se mai uita, sau sa nu mai asculte de cei care sint dispusi sa-i analizeze (citreste “critice”) poeziile (http://www.sfgoth.com/~immanis/rilke/letter1.html). Trebuie sa devina omul lui (must become own man).
    (continuare...-->)

    ReplyDelete
  3. Continuarea:
    Si acum am sa rephrase aceste comentarii, dindu-le o alta perspectiva: calea catre libertatea de a te angaja intr-o relatie cu ceilalti provine din a nu astepta nimic. Din a da pentru ca ai, si pentru ca-ti face placere, tie, acum, aici. Si de aici, zic eu, este locul din care acei “oameni mari”, la care te refereai tu, vin. Un Gandhi, un Mandela, un Noica, un Neruda, sau, pentru a-i da si o alta tenta, Dalai Lama si alti preoti Buddhisti de renume, au acesta bogatie - din care cu cit dai mai mult, cu atit te imbogatesti. Doar pentru cei mai mici, “normalii” acestei lumi, cei multi, ideile spirituale isi mentin atractia, dar perspective sau puterea sau bogatie nu este pe masura, si ei (adica si eu!, o! de prea multe ori) cad in greseala de a considera ca datul este o pierdere. Singura sansa a noastra, a celor mici si mijlocii, este de a intelege (fie rational, fie intuitive) ca exista o solutia diametral opusa celui pe care o practicam in mod normal, si, prin rugaciune, meditatie, reflective sa incercam sa mentinem aceasta intelegere cit mai vie in activitatea noastra. Poate cel mai aproape de aceasta intelegere, profunda si propiu-zisa a lumii, sintem in acela faze initiale are iubirii – in care simti si vrei sa dai pentru ca ai, inainte ca realitatea lumii sa cada ca un acoperis pe capul nostru, si sa incepem sa facem socoteli si statistici in legatura cu balanta de putere in acea relatie. Si poate si poeziile de dragoste cele mai puternice si pure sint cele in care este present doar punctual de vedere al celui care iubeste, si nu cele in care cel ce iubeste asteapta un raspuns, asteapta ca floarea iubita sa se deschida la lumina soarelui oferit. Soarele niciodata nu cere deschidere – soarele doar este, iar noi putem sa ne deschidem, sau sa stam neutrii in fata luminii lui.Ce alegem noi sa facem nu are nimic de-a face, si nu infleunteaza in nici un fel, lumina si caldura pe care ne-o da el. Soarele n-are nevoie de curaj. Atit.

    Ca un PS – Alexi Murdoch, pe care ni l-ai trimis ca fond musical care sa acompanieze mesajul tau, are, din cite am vazut ascultind si altele din compozitiile lui, un puternic fond religios – doar ca nota.
    “Something beautiful” at http://www.youtube.com/watch?v=NfJAh6hrCzw
    End of “All my days”: http://www.youtube.com/watch?v=JgsT-klFnXY (text: http://www.absolutelyrics.com/lyrics/view/alexi_murdoch/all_my_days/)

    ReplyDelete
  4. Comentariul meu, chiar de ramîne în cadrul topicii largi propuse de Andrei, nu se situeaza la acelasi nivel cu cel elaborat de el, poate nici în linia raspunsului lui Emil – chiar daca ceva mai aproape totusi – ramîne la un nivel general - necesitatea si rolul „comunicarii” – indiferent de forma sa.
    De ce comunicam si ne „deschidem” celorlalti?... "Comunicarea" rămâne o nevoie/necesitate - chiar daca din cele mai elaborate în piramida lui Maslow – deci implicit în serviciul Ego-ului (« Mine-lui »).
    Totuşi, dincolo de necesitate, comunicare este o excelenta ocazie de a fi frustrat şi de a înţelege mai bine cine suntem şi la ce nivel ne situam….Ceea ce trimite la distinctia între Mine vs. Sine…

    « Celui qui n’attend rien est sûr de recevoir. Celui qui demande est sûr d’être frustré ».

    • Mine-le « cere » deoarece reprezinta un ansamblu de numeroase « nevoi »
    • Sine-le « ofera, da » nu are nevoie sa primeasca, este total prin natura sa

    Relaţiile inter-umane care necesita o multitudine de tipuri de comunicare, sunt efectuate prin Ego-uri interpuse. In marea majoritate şi pentru întreaga viaţa, ne identificăm la nivel de Mine, adica la nivel de personalitate, corp, memorie, obiceiuri… Mine-le este în general o reprezentare falsa pe care o avec despre noi-însine.
    Mine-le (Moi) este pe de o parte baza personalitatii, dar pe de altă parte este un obstacol în calea dezvoltarii personale, ecraneaza adevărata natură a individului. Aceasta deoarece filtrul Mine-lui este extrem, o lupta permanenta pentru a se manifestă : Iubim/Oferim doar pe jumatate pentru că scopul este întotdeauna de a confirma si de a ne prezerva Mine-le.
    Sine-le (Soi) reprezinta natura esențială a fiinţei noastre, ceea ce se situeaza dincolo de Mine, un pod între natura noastra umana şi cea divina, Sinele implica "umanul din Dumnezeu si universalul din Om." Sinele include constiinta, principiul creativ, sursa de dragoste absolută si neconditionata, absența necesitatilor.
    Revenind « à nos moutons », adica la comunicare –aceasta ramîne deci în serviciul Mine-lui pentru ca este un mijloc de a identifica/exprima/transmite necesitatile si sentimentele noastre, într-un cuvînt, permite Afirmarea de Sine („Sinele” are aici un sens de „Mine”), chiar si în forma sa cea mai elaborata, asertivitatea.
    In mod fundamental „Minele” este deci orientat spre alte persoane, spre exterior.
    Constiinta de Sine, par contre – este o cale pregatitoare, un mijloc al Revelatiei de Sine, pentru ca are puterea de a distinge între ceea „credem” ca sîntem si ceea ce „sîntem” cu adevarat. Nu este o „cunoastere” în sensul clasic al termenului, pentru ca Sinele nu poate fi cunoscut, el este doar trait. In procesul Cunoasterii de Sine nu opereaza comunicarea, dar introspectia si meditatia, care permit accesarea profunzimilor Psyché-ului si pin cadrul caruia, „le sujet connaissant et l'objet à connaître » se confunda.

    Comunicarea este deci o cale a exprimarii Mine-lui si a „Afirmarii de Mine”.
    Ceci dit, je ne fais pas ici un jugement de valeurs. Comunicarea, Mine-le si Afirmarea de Mine nu se situeaza în nici un caz mai prejos de Introspectie, Sine si Cunoasterea de Sine – totul este un continuum, un drum, o cale, o devenire - ceea ce este important din punctul meu de vedere este asumarea constienta si sub toate formele – inclusiv comunicarea - a ceea ce sîntem, credem si simtim.

    ReplyDelete
  5. Dragilor, am citit raspunsurile voastre cu mare curiozitate si bucurie si cred ca, dupa ce voi reflecta la ce ati spus, voi continua discutia. Intre timp, vreau sa va readuc aminte, in acest context, de un alt om care s-a lasat consumat de iubire. Intamplator (sau nu), ziua de azi a inceput pentru mine sub semnul acestui om, datorita unui documentar vazut la televizor si, apoi, a muzicii pe care am reascultat-o. Da, poate o fire excesiva, insa cata daruire! Cantecul meu preferat (canta asa afectat incat, in cazul ei, chiar poti crede ca un cantec era "din ea"): http://www.youtube.com/watch?v=2tl4HlkyogE
    Va imbratisez!

    ReplyDelete
  6. Ceva proaspat scris, care amesteca emotiile acestei zile:

    Lui Piaf (copacul din faţa geamului meu)


    Mă uit la tine, copacule,
    cum îţi desfaci frunzele
    care, cu lecţia vieţii
    repetată de atâtea ori,
    când vreo furtună de vară
    le încorda nervurile până la rupere,
    se vlăguie acum
    în uleiurile cu care toamna
    îşi umple gutuile
    şi se despart de tine, copacule,
    îngânând, uşoare în gravitaţie,
    căzând icaric, cu faţa spre soare,
    non, je ne regrette rien!

    Ce parte din mine
    seamănă cu tine, Copacule?
    Poate îmbrăţişările în care sufletul
    a învăţat să îmi desfacă braţele,
    libertatea de a iubi
    fără să mă îndrăgostesc
    şi blândeţea pe care plânsul
    mi-a pus-o în vocea cu care cânt
    non, je ne regrette rien!

    http://www.youtube.com/watch?v=0YkLq6J_6cA

    ReplyDelete
  7. Excelent Andrei-ule - este superb acest Piaf.

    preferatele mele:

    Hymne à l'Amour:
    http://www.youtube.com/watch?v=2tl4HlkyogE

    Milord:
    http://www.youtube.com/watch?v=lAxdd_Edmf8&feature=related

    si pentru ca sîntem la acest capitol, de ce nu un pic de Yves Montand pe versuri de Prevert:
    http://www.youtube.com/watch?v=JWfsp8kwJto&feature=related

    Dar de ce sîntem astazi atît de romanticosi, ce e azi, ziua iubirilor triste si trecute??

    ia sa trecem la ceva mai actual (ok, plus leger aussi, je l'admets...):
    http://www.youtube.com/watch?v=c1ZCCifx4AE&feature=channel

    Bisous, les plus beaux!

    M

    ReplyDelete
  8. Andrei Emil, Emil Andrei,
    am o propunere - sa ne întîlnim cel putin o data pe an într-un loc diferit - o tara oarecare în Europa - poate fi Romania, Anglia, Franta dar si altundeva - sa bem bere si sa povestim pîna la 4 dimineata....Ca vous va?

    ReplyDelete
  9. Genial, Monica! Daaaaa... mi se pare o idee grozava. Altundeva suna bine :D

    ReplyDelete
  10. Something really nice...Eberhard Weber.

    http://www.youtube.com/watch?v=lfnteeNskmE&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=3lZRTluI20Q&feature=related

    ReplyDelete
  11. Absolument! Un Festival al Afinitatilor Elective. Iar eu, mai germanic - sau, mai degraba, mai Voltarian, as propune ca trebuie sa impletim munca cu distractia, ca-n viata! :-) ceea ce inseamna ca va trebui sa pregatim un "paper". Modalitate de a focusa mintea inainte, dar si de a da un vad idelilor, inainte de ai lasa be Bacchus si Odin (de ce nu, e germanic, si deci stie mai mult despre bere decit despre vin!) sa ne ia in primire si sa ne duca ei pe unde stiu.

    ReplyDelete
  12. ai dreptate Emil - ca doar n'o sa iesim doar asa, de sake-ul iesirii fara sa justificam un rezultat, nu germanicule?

    cum spuneam, eu propun deja: festivalul de dans si muzica din Avignon, festivalul Berlioz (aici în jur îl oraselul lui natal), Jazz à Vienne (Vienne Française) si multe altele destul de simpatice....

    ReplyDelete
  13. Nu, Monica, este exactly pentru acel "the sake of it" ca trebuie sa ascultam la ceea ce ne-ar place sa zicem atunci; nu pentru a justifica un rezultat, ci pentru a exprima o stare.
    Si de aia e bine ca sintem trei - deci Andrei, ce spui tu - raminem doar "sa fim" la intilnire sau ne hotarim "sa venim" - iar daca imprejurarile si imprejurimile sint pline de alte activitati, cu atit mai bogati vom fi...

    ReplyDelete
  14. un festival de gastronomie...ca acesta de exemplu...

    http://www.marseille-provence2013.fr/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=455

    sau am o alta idee, mie cel putin - amatoare de vin - îmi surîde..un stagiu de oenologie...
    de multa vreme am în minte ideea de a urma un astfel de curs....trebuie sa fie ge-ni-al...

    ReplyDelete
  15. va mai amintiti sper de reteta de quiche pe care v'am transmis-o verbalement la ora 4 dimineata în holul hotelului din Bucuresti, printre cadavre de sticle de bere...Veti gasi aici o reteta si mai gustoasa, miamm, miammm...

    http://www.youtube.com/watch?v=5PvktY9ix0E

    ReplyDelete
  16. Dragilor, eu sunt pur si simplu incantat de ideea de a face o asemenea escapada. As fi adaugat la lista Monicai si festivalul de opera de la arena din Verona, care este fabulos prin loc (multi spun ca experienta muzicii in acel spatiu antic este unica) sau festivalul de la Bayreuth. Dar suna grozav cele trei optiuni propuse de Monica: dans (medieval?) la Avignon, Berlioz la La Côte-Saint-André sau muzica francofona la Viena. Si eu sunt amator de vinuri si un mare fan al resveratrolului inca de cand articolul avea numai o zi, proaspat publicat in Nature, asa ca stagiu de oenologie la o ferma de prin Toscana sau pe valea Loirei ori prin Provence ar fi de vis... Stau cuminte si astept sa va decideti pentru ca, pentru mine, sa fiu cu voi in oricare din aceste locuri va fi un fel de dream-holiday :)
    Hm... despre "tema"... Eu am avut intotdeauna groaza de teme pentru ca am fost si sunt un mare lenes :)) Dar s-ar putea ca Emil sa aiba dreptate si, daca ne pregatim cu cate o perspectiva asupra unei probleme care ne preocupa pe toti trei, s-ar putea sa fie chiar mai interesant... mai ales daca va fi dupa o degustare :D
    So, dearest friends, what's next?!

    ReplyDelete